Sju GODA och NYTTIGA livsmedel

SJU GODA SAKER

 

För en livsnjutare som jag som dessutom har siffran sju som en av mina lyckotal var det självklart en mycket god nyhet att en grupp europeiska forskare funnit att det är speciellt hälsosamt att konsumera sju specifika livsmedel varje dag.

Detta för att minska riskerna för hjärtinfarkt och slaganfall samt att leva längre.

Flertalet av dessa sju livsmedel har jag dessutom ätit sedan länge, även om mängden kanske inte stämmer med rekommendationerna.

 

I undersökningen har 5000 personer deltagit och de häpnadsväckande resultaten har visat att risken för hjärtinfarkt och slaganfall minskat med 76 procent. Levnadsåldern förlängs med 6,6 år för män och 4,8 år för kvinnor.

 

Vin dominerar när det gäller skyddseffekten med hela 32 procent tätt följd av vitlök med 25 procent, mörk choklad samt frukt och grönsaker med 21 procent vardera. Sedan ska man även äta fisk och mandel.

 

Oscar Franco som är folkhälsoforskare vid Erasumsuniversitetet i Rotterdam har uttalat sig med en påtaglig road underton att han förstår att deras idéer möter motstånd, men har sedan med stort allvar att denna polymåltid  bygger på välkända vetenskapliga studier och  bör kunna hjälpa många människor. Som komplement till maten föreslår han en daglig promenad på minst en halvtimma.

 

Så jag ser fram mot ett glas vin på cirka 1,5 deciliter, 100 gram mörk choklad samt några frukter, lite grönsaker, mandel samt några vitlöksklyftor varje dag. Fisk räcker med 114 gram vid fyra tillfällen per vecka.

 

Forskarna har inte hittat några farliga bieffekter. Möjligen kan man även här läsa en viss humoristisk underton när de meddelar att ” risk för dålig andedräkt av vitlök ” samt att man bör hålla sig till det rekommenderade glaset vin  ” för att undvika förgiftning och undvika konflikter med vänner, släktingar och myndigheter ”


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback